Inkomstenbeheer

Inkomstenbeheer omvat het strategisch analyseren en optimaliseren van productprijzen en beschikbaarheid om de omzet te maximaliseren. Het maakt gebruik van data-analyse voor vraagvoorspelling en klantsegmentatie in sectoren als de horeca en luchtvaartmaatschappijen, wat cruciaal is voor het verbeteren van de winstgevendheid en het concurrentievermogen van de markt.

Belangrijkste leerpunten

  • Inkomstenbeheer gedefinieerd: Maakt gebruik van analyses om gedrag te voorspellen en de beschikbaarheid en prijzen van producten te optimaliseren voor maximale omzet.
  • Essentiële voorwaarden: Succes hangt af van de variabiliteit van de klantprijzen, voorspelbare veranderingen in de vraag, vaste hulpbronnen en bederfelijke voorraad.
  • Strategiefocus: Legt de nadruk op marktsegmentatie, afdelingsafstemming, prijsstrategieën en het prioriteren van directe boekingen.
  • Kritieke Prestatie Indicatoren: Inclusief bezettingsgraad, gemiddeld dagtarief, omzet per beschikbare kamer en bruto bedrijfswinst per beschikbare kamer.
  • Prijsstrategieën: Bespreekt op prognoses gebaseerde prijzen, tariefpariteit, segmentspecifieke prijzen en pakketdeals voor omzetoptimalisatie.

Inhoudsopgave:

Invoering

Revenue management houdt zich bezig met het optimaliseren van financiële resultaten en is vooral populair in sectoren als de financiële sector gastvrijheid, die te kampen hebben met hoge vaste kosten en een voorraad aan bederfelijke goederen. Hotels hebben bijvoorbeeld een bepaald aantal kamers en vaste kosten waaraan moet worden voldaan, ongeacht hoeveel kamers er worden verkocht. In dergelijke sectoren wordt omzetbeheer gebruikt om de vraag te voorspellen en de voorraad- en prijsbeschikbaarheid te optimaliseren. Bij correct gebruik zal dit uiteindelijk resulteren in hogere inkomsten.

Geschiedenis van inkomstenbeheer

De geschiedenis van inkomstenbeheer gaat terug tot de jaren tachtig en vindt zijn oorsprong in de luchtvaartsector. Om de financiële resultaten te optimaliseren, begonnen luchtvaartmaatschappijen een dynamisch prijsconcept te introduceren. Bedrijven als American Airlines pasten met succes prijsdiscriminatietechnieken toe en anticipeerden op de vraag van de consument.

Wat is inkomstenbeheer?

Dus wat is inkomstenbeheer, en wat houdt het in? In grote lijnen kan het worden omschreven als het gebruik van analyses, die helpen het gedrag van klanten te voorspellen, zodat de beschikbaarheid en prijs van producten kunnen worden geoptimaliseerd om een zo groot mogelijke omzet te genereren.

Binnen de horeca is het voornaamste doel het verhogen van de omzet terwijl hetzelfde aantal producten of diensten, zoals hotelkamers, wordt verkocht. Het gaat in wezen om het matchen van vraag en aanbod, en succesvol omzetbeheer houdt in dat je begrijpt hoe klanten denken en wat hun perceptie van waarde is.

Dit kan ook betekenen dat u vandaag weigert een kamer te verkopen, zodat u deze morgen voor een hogere prijs kunt verkopen, maar het kan ook betekenen dat u moet onderkennen wanneer de vraag zo laag is dat u deze tegen een lagere prijs moet verkopen.

De meest voorkomende definitie van Revenue Management is:

Het juiste product op het juiste moment aan de juiste klant verkopen tegen de juiste prijs via het juiste distributiekanaal met de beste kostenefficiëntie

Video “Wat is inkomstenbeheer?”

 

Noodzakelijke voorwaarden voor inkomstenbeheer

Voor een bedrijf om een strategie voor inkomstenbeheer effectief moeten er aan verschillende voorwaarden zijn voldaan.

Deze voorwaarden zijn als volgt:

  • Verschillende klanten moeten bereid zijn verschillende prijzen te betalen voor dezelfde dienst of hetzelfde product;
  • Het bedrijf moet enig vermogen hebben om de veranderende vraagniveaus van tevoren te voorspellen;
  • Er is op elk moment slechts een vast aantal grondstoffen beschikbaar om te verkopen;
  • Een bederfelijke inventaris. De grondstoffen kunnen bijvoorbeeld na een bepaald punt niet meer worden verkocht.

Inkomstenbeheer versus rendementsbeheer

Revenue management kan worden beschouwd als vrij gelijkaardig aan rendementsbeheer, en inderdaad, veel ondernemers verwarren de twee concepten. Het rendementsbeheer kwam op de eerste plaats en is meer tactisch dan strategisch. Het heeft ook een smallere focus, zoals rendementsbeheer beschrijft het prijsoptimalisatiegedeelte van het proces. Inkomstenbeheer houdt daarentegen meer rekening met het grotere geheel en kan zaken omvatten als prognoses en diepgaande analyses. Om een voorbeeld te geven over de horeca sector, zou rendementsbeheer betrekking hebben op de verkoop van een hotelkamer, terwijl inkomstenbeheer rekening kan houden met de volledige implicaties, inclusief de secundaire uitgaven en de kosten die gepaard gaan met het daadwerkelijk verkopen van de kamer.

Voor meer gedetailleerde informatie over het verschil tussen opbrengstenbeheer en rendementsbeheer kunt u ook het artikel lezen “Opbrengstbeheer versus rendementsbeheer”.

Het belang van inkomstenbeheer

Als strategie stelt omzetbeheer bedrijven in staat een datagestuurde benadering te hanteren bij beslissingen over wat ze gaan verkopen. Het zorgt ervoor dat weloverwogen beslissingen worden genomen en dat uw bedrijf zijn best doet om de omzet te verhogen en tegelijkertijd hetzelfde aantal producten en diensten te verkopen als voorheen. Revenue management houdt zich vaak bezig met het voorspellen van de vraag en prijs optimaliseren en beschikbaarheid, om de omzet te vergroten. Een nog professionelere aanpak is om ook rekening te houden met alle bestedingsopbrengsten per ruimte per kamer en ook rekening te houden met alle distributie- en/of operationele kosten. Dit geeft hoteliers een nog meer inzicht in de daadwerkelijke prestaties van hun hotel.

Alles over voorspellen

Prognoses kunnen een sleutelrol spelen in strategieën voor inkomstenbeheer. Toch is het in de eerste plaats essentieel om te weten wat voorspellen is, waarom het zo nuttig is en wat de beste manieren zijn om het gebruik ervan te optimaliseren.

Wat is voorspellen?

Forecasting verwijst naar de praktijk van het voorspellen van toekomstige gebeurtenissen, gebaseerd op een analyse van gegevens uit het verleden en het heden. Binnen het hotel Dit betekent dat u kijkt naar prestatiegegevens uit het verleden, bredere sectorgegevens en informatie die momenteel voor uw bedrijf beschikbaar is. Van daaruit is het voorspellen doorgaans afhankelijk van het identificeren van trends.

Zodra trends in de data zijn geïdentificeerd, kunnen deze, samen met andere informatie, in overweging worden genomen om beter geïnformeerde voorspellingen te doen over wat de toekomst zal brengen. Dit kan betekenen dat u de toekomstige inkomstengeneratie, de kamerbezettingsgraad, het klantgedrag, enz. moet voorspellen.

Waarom is voorspellen zo belangrijk?

Prognoses zijn een handig hulpmiddel voor omzetbeheerdoeleinden, omdat het degenen die betrokken zijn bij hotelmanagement daartoe in staat stelt anticipeer op toekomstige gebeurtenissen en plan ze van tevoren. U kunt bijvoorbeeld uw uitgaven wellicht aanpassen als uw prognose aangeeft dat u minder inkomsten zult genereren dan het voorgaande jaar.

Nauwkeurige voorspellingen kunnen van onschatbare waarde zijn, omdat ze hotels in staat stellen zich voor te bereiden op slecht nieuws en de schade te beperken, terwijl ze ook volledig kunnen profiteren van perioden met veel vraag. Hoewel prognoses nooit 100 procent accuraat zijn, betekent dit wel dat belangrijke beslissingen kunnen worden genomen op basis van trends en relevante informatie, waardoor enig giswerk wordt geëlimineerd.

Handige voorspellingstips

Hieronder vindt u een overzicht van enkele nuttige tips die u kunnen helpen bij uw prognoseactiviteiten.

1. Houd nauwkeurige gegevens bij

Goede prognoses zijn afhankelijk van nauwkeurige gegevens, dus het correct organiseren en vastleggen van informatie is van cruciaal belang. Met name voor het beheer van hotelinkomsten wilt u spreadsheets bijhouden met omzet, winst, bezettingsgraad, kamerprijzen en andere verkoopinformatie. Omdat prognoses afhankelijk zijn van gegevens, kan de kwaliteit van de gegevens die u bijhoudt uiteindelijk een grote invloed hebben op hoe nauwkeurig uw prognoses uiteindelijk zijn.

2. Ga naar historische gegevens

Een van de beste hulpmiddelen die u tot uw beschikking heeft op het gebied van prognoses zijn historische gegevens, omdat veel patronen die het omzetbeheer kunnen beïnvloeden zich herhalen. Hoewel het u geen volledige zekerheid kan bieden, kunt u er redelijkerwijs van uitgaan dat hetzelfde opnieuw zal gebeuren als uw hotel in juni, juli en augustus een veel grotere vraag ervaart dan in andere periodes van het jaar. Hetzelfde geldt ook voor periodes van lage vraag. .

3. Onderzoek gegevens die al in de boeken staan

Het is belangrijk om te onthouden dat de meest betrouwbare gegevens waarover u beschikt wanneer u probeert voorspellingen te doen, de gegevens zijn die al in de boeken staan. Voor hotels betekent dit dat er al kamer- en restaurantboekingen zijn gedaan en dat er geplande evenementen in het hotel plaatsvinden. In wezen kunnen de gegevens in de boeken worden gezien als “wat u al zeker weet” en soms kan deze informatie in tegenspraak zijn met hoteltrends uit het verleden.

4. Denk aan feestdagen en evenementen

Verschillende vakanties en evenementen kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de vraag, en dit kan op zijn beurt van invloed zijn op uw strategie voor inkomstenbeheer. Als er bijvoorbeeld evenementen in de buurt van uw hotel plaatsvinden, kunt u mogelijk een grotere vraag voorspellen dan normaal in die tijd van het jaar. Tegelijkertijd zullen feestdagen zoals Kerstmis vaak leiden tot een grotere vraag naar hotelkamers, dus daar moet ook rekening mee worden gehouden.

5. Houd toezicht op rivaliserende hotels en resorts

Een andere externe factor waarmee u rekening moet houden bij het maken van prognoses voor omzetbeheerdoeleinden is het gedrag van uw concurrenten. Om dit te doen, moet u ervoor zorgen dat u op de hoogte bent van de verschillende andere hotels of accommodatiemogelijkheden in de nabije omgeving en hotels in andere gebieden die uw doelgroep aanspreken. Zijn er nieuwe concurrenten bijgekomen? Hebben bestaande sites wijzigingen aangebracht die mogelijk meer bezoekers trekken? Zijn er concurrerende hotels gesloten?

6. Aanvullende prognosetips

Bovendien moet u rekening houden met bredere branche- en markttrends, en moet u uw prognoses opvolgen bij verschillende afdelingen, zodat strategieën kunnen worden aangepast om het genereren van inkomsten te maximaliseren. Mogelijk moet u bijvoorbeeld de distributiekanalen die u gebruikt, of de regio's waarop u zich richt, wijzigen. Voor meer voorspellingstips, lees de “9 prognosetips om uw strategie voor inkomstenbeheer te verbeteren” artikel.

Strategieën voor inkomstenbeheer

Hieronder kunt u meer te weten komen over enkele van de verschillende strategieën die u kunt gebruiken voor inkomstenbeheer, waarmee u de financiële resultaten van uw hotel kunt optimaliseren.

Krijg grip op uw branche en de markt

Het leren kennen van de markt waarin u zich bevindt en het volledig begrijpen van uw branche zijn voorwaarden voor succesvol omzetbeheer. U moet zich bewust zijn van uw concurrenten, niet alleen in de hotelsector, maar ook op andere gebieden waar uw bedrijf mogelijk gevolgen kan ondervinden. U moet ook inzicht hebben in trends in hoteltechnologie en andere trends die van invloed zijn op uw branche, evenals in uw vermogen om klanten aan te spreken.

Segmentatie en prijsoptimalisatie

Een andere nuttige strategie voor inkomstenbeheer is het segmenteren van uw klanten in verschillende typen. Zodra je dit hebt gedaan, kun je gaan nadenken over hoe elk type klant zich gedraagt, wanneer ze boeken, hoe ze boeken, enzovoort. Het voordeel hiervan is dat je verschillende klanttypen kunt benaderen met verschillende prijsstrategieën en marketingstrategieën, in plaats van iedereen met één uniforme aanpak te willen aanspreken.

Streef naar afstemming tussen afdelingen

Hotels en andere soortgelijke bedrijven behalen succes wanneer de verschillende afdelingen dezelfde kant op gaan, om gemeenschappelijke doelen te bereiken, en dit is ook relevant voor omzetbeheer. Uw algemene aanpak hier moet gebaseerd zijn op bewijsmateriaal en gegevens, en u kunt dit gebruiken om individuele afdelingen erbij te betrekken. Van daaruit is het belangrijk dat alle afdelingen samenwerken om consistente berichten en ervaringen voor klanten te creëren.

Kies de beste prijsstrategie van dit moment

Als het gaat om prijsstrategieën, is het belangrijk om de juiste strategie te selecteren voor het moment waarop u zich bevindt. Er kunnen bijvoorbeeld momenten zijn waarop de vraag laag is en de prioriteit simpelweg ligt bij het vullen van een kamer in uw hotel. Op zo’n moment is het aanbieden van kortingsprijzen zinvol. Er kunnen echter andere punten zijn waarop de vraag groot is en u een aanpak met toegevoegde waarde hanteert, of u kunt uw prijzen baseren op de tarieven van uw concurrenten.

Maak van directe boekingen een topprioriteit

Een belangrijk onderdeel van omzetbeheer is het gebruik van het juiste distributiekanaal om de juiste klant te vinden. Hoewel u zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, moet de prioriteit liggen bij het genereren van directe boekingen wanneer dat mogelijk is. Wanneer boekingen rechtstreeks worden gedaan, hoeft u geen commissiekosten of andere kosten aan iemand anders te betalen, waardoor de omzet wordt gemaximaliseerd. Speciale aanbiedingen, loyaliteitsprogramma's en een hoogwaardig boekingsproces zijn allemaal manieren om incentives te bieden voor directe boekingen.

Aanvullende strategieën voor inkomstenbeheer

Verschillende andere strategieën voor inkomstenbeheer zijn de moeite waard om in gedachten te houden. Voorbeelden hiervan omvatten alles, van het omarmen van digitale marketingstrategieën zoals zoekmachineoptimalisatie en mobiele optimalisatie, om meer mensen te bereiken, tot en met het inroepen van de hulp van een freelance omzetmanager, zodat u uw strategie kunt optimaliseren. Lezen “9 strategieën voor inkomstenbeheer om uw hotelbedrijf te laten groeien” om meer te weten te komen.

De belangrijkste KPI's voor inkomstenbeheer

Uiteindelijk gaat het bij omzetbeheer om het verbeteren van de financiële resultaten. Om dit te kunnen doen, moet u echter weten hoe uw hotel presteert. Hieronder vindt u enkele van de meest essentiële Key Performance Indicators (KPI's) die u moet monitoren.

Bezettingsgraad

De bezettingsgraad van een hotel beschrijft het aantal bezette kamers in een bepaalde periode in vergelijking met het aantal kamers dat bezet kan worden. Het doel van deze Key Performance Indicator is in wezen om vast te stellen hoeveel beschikbare kamers zijn gevuld, uitgedrukt als een percentage.

Formule: Bezettingsgraad (%) = Aantal bezette kamers / Totaal aantal beschikbare kamers

Gemiddeld Dagtarief (ADR)

De KPI voor het gemiddelde dagtarief vertelt een hotel hoeveel het gemiddeld aan huurinkomsten per bezette kamer verdient. Er wordt alleen rekening gehouden met kamers die bezet zijn via betaalde boekingen, dus niet met lege kamers of kamers die door personeel worden bezet. Het is een cruciale maatstaf om te begrijpen hoeveel geld u gemiddeld verdient met elke kamer die u verkoopt.

Formule: ADR = verdiende kamerinkomsten / totaal aantal verkochte kamers

RevPAR

RevPAR is een van de meest gebruikte KPI's voor hotelinkomstenbeheer en staat voor de omzet per beschikbare kamer. Deze statistiek vertelt u hoeveel omzet er per kamer wordt gegenereerd, ongeacht of deze kamers bezet zijn. Het is daarom een maatstaf voor de algehele opbrengsten van uw eigendom.

Formule: RevPAR = verdiende kamerinkomsten / totaal aantal beschikbare kamers

RevPOR

De opbrengst per bezette kamer, of RevPOR, vertoont overeenkomsten met de gemiddelde dagprijs, omdat deze ook betrekking heeft op de inkomsten uit bezette kamers. Terwijl ADR zich echter bezighoudt met kamerhuurinkomsten, heeft RevPOR een bredere kijk en houdt rekening met zaken als ontbijt, roomservice, spadiensten, enz.

Formule: RevPOR = Totale opbrengst uit bezette kamers / Aantal verkochte kamers

GOPPAR

De GOPPAR-maatstaf staat voor bruto bedrijfswinst per beschikbare kamer. Door dit bij te houden en te onderzoeken, krijgt u inzicht in de werkelijke financiële prestaties van uw hotel, omdat deze gericht zijn op winst en niet op omzet. Hierbij wordt rekening gehouden met de uitgaven en wordt gedaan op basis van de beschikbare kamers, in plaats van de verkochte kamers.

Formule: GOPPAR = (Totale inkomsten – Totale uitgaven) / Totaal aantal beschikbare kamers

Alle Revenue Management KPI's

Het is het beste om zoveel mogelijk belangrijke prestatie-indicatoren bij te houden om het maximale uit uw inspanningen op het gebied van inkomstenbeheer te halen, omdat u hierdoor over meer informatie beschikt die u kunt gebruiken bij het nemen van strategische beslissingen. Cruciaal is dat elke KPI u iets anders vertelt, waardoor u een holistisch beeld krijgt en bepaalde problemen wellicht gemakkelijker te herkennen zijn met de ene KPI dan met de andere. Uitchecken “De meest gebruikte Revenue Management KPI’s voor hotels” meer leren.

Prijsstrategieën voor inkomstenbeheer

Hier vindt u een overzicht van enkele van de belangrijkste prijsstrategieën die kunnen worden toegepast voor doeleinden van inkomstenbeheer. Elke strategie heeft zijn unieke voordelen, maar sommige strategieën kunnen het beste op specifieke tijdstippen worden ingezet.

Op prognoses gebaseerde prijzen

Door prijzen op basis van prognoses kunnen hotels hun tarieven naadloos aanpassen aan de verwachte vraag. Wanneer bijvoorbeeld wordt verwacht dat de vraag groot zal zijn, kan het hotel hogere kamerprijzen in rekening brengen, terwijl het hotel in tijden van lage vraag mogelijk kamers kan vullen die anders leeg zouden blijven door kortingstarieven aan te bieden. Deze strategie is echter sterk afhankelijk van een hoogwaardige voorspellingsstrategie.

Tariefpariteit

Het basisprincipe achter tariefpariteit is een consistente prijsstelling over alle beschikbare distributiekanalen. Het is een vereiste om uw hotel op bepaalde websites van online reisbureaus te vermelden en het kan helpen om vertrouwen bij klanten te wekken, omdat ze weten dat ze allemaal dezelfde prijs betalen voor dezelfde kamers. Het maakt het echter wel moeilijker voor hotels om prijzen te gebruiken om directe boekingen aan te trekken, en dit kan betekenen dat ze meer commissie aan derden moeten betalen.

Prijs per segment

Prijs per segment is een andere veelgebruikte strategie voor omzetbeheer en houdt in dat dezelfde kamers tegen verschillende prijzen aan verschillende klantsegmenten worden verkocht. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat kamers tegen een lager tarief worden verkocht aan zakelijke klanten, omdat deze waarschijnlijk gebruik zullen maken van bedrijfsfaciliteiten. Het kan ook inhouden dat kamers tegen een lager tarief worden verkocht aan reisbureaus, die deze vervolgens in het kader van pakketaanbiedingen aan klanten doorverkopen.

Kortingscodes voor directe boekingen

Directe boekingen moeten altijd prioriteit krijgen, omdat u hiermee al het geld dat de klant uitgeeft kunt ontvangen, in plaats van een commissie te betalen. Een van de strategieën die hotels gebruiken om dit aan te moedigen, is het aanbieden van kortingscodes. Deze kunnen vooraf worden aangeboden om boekingen aan te trekken in tijden van lage vraag, maar kunnen ook worden aangeboden bij het afrekenen, om terugkerende klanten aan te moedigen en klanten te overtuigen de volgende keer direct te boeken.

Pakket kameraanbiedingen

Met pakketdeals kunt u kortingen aanbieden op de verkoop van meerdere kamers, waardoor ze uiterst effectief zijn voor het aantrekken van groepsboekingen. Dit kan uw inspanningen op het gebied van inkomstenbeheer ten goede komen, vooral in perioden waarin u zoveel mogelijk kamers wilt vullen. Hoewel u de kamers voor iets minder verkoopt dan wanneer u ze afzonderlijk zou verkopen, is de garantie dat meerdere kamers worden verkocht vaak de moeite waard, vooral als de vraag laag is.

Meer prijsstrategieën

Naast de genoemde zijn er nog een aantal andere prijsstrategieën die van groot nut kunnen zijn bij het optimaliseren van de omzet. Deze omvatten een verblijfsduurstrategie, waarbij u gasten kunt aanmoedigen hun verblijf te verlengen door korting aan te bieden, maar ook door up- en cross-selling. Als u meer wilt weten over deze strategieën en hoe ze in de praktijk werken, kunt u een kijkje nemen op de website “10 prijsstrategieën om uw hotelinkomsten te verhogen” artikel.

Verdere tips voor inkomstenbeheer

Hieronder vindt u enkele extra tips die u kunnen helpen bij uw omzetbeheerstrategie.

Bouw een cultuur van inkomstenbeheer

Een van de beste manieren om uw inkomstenbeheer te verbeteren, is door een cultuur te creëren waarin inkomstenbeheer voor iedereen belangrijk is. Dit betekent dat u binnen uw hotel bewustzijn creëert over inkomstenbeheer, het doel ervan en waarom het zo belangrijk is voor uw hotel. Wanneer u dit soort cultuur creëert, vergroot u de kansen van individuele afdelingen en medewerkers om best practices te gebruiken voor het vastleggen van gegevens en het nemen van op bewijs gebaseerde beslissingen.

Houd gelijke tred met veranderingen in het gedrag van klanten

Hoewel gegevens uit het verleden belangrijk zijn bij het inkomstenbeheer, mag u niet voorbijgaan aan wat er vandaag en morgen gebeurt. Dit geldt vooral als het gaat om veranderingen in het gedrag en de gewoonten van klanten. Het zal u bijvoorbeeld opvallen dat, vergeleken met vijf of tien jaar geleden, meer van uw klanten online boeken in plaats van via reisbureaus. Houd veranderende gewoonten nauwlettend in de gaten en zorg ervoor dat uw strategieën relevant zijn voor moderne klanten.

Benadruk waarde in plaats van prijs

Het is niet altijd mogelijk om een grotere vraag te genereren door de prijs te verlagen, en het is misschien ook niet altijd raadzaam om dat te doen. Een alternatief is om waarde te benadrukken in plaats van prijs. Mensen zijn immers bereid meer te betalen als ze een beter serviceniveau en een betere algehele ervaring garanderen. U kunt ook extra's aanbieden, zoals kortingen op extra nachten, gratis ontbijt of andere diensten, terwijl u uw prijzen behoudt waar u ze wilt hebben.

Gebruik automatisering alleen op de juiste plaatsen

Automatisering speelt een belangrijke rol bij het inkomstenbeheer, maar het is belangrijk om er niet al te afhankelijk van te worden. Hoewel software direct berekeningen kan maken en algoritmen kunnen worden opgezet om beslissingen te onderbouwen, vereisen de beste strategieën genuanceerd denken. Soms moet je buiten de gebaande paden denken, risico's nemen of iets nieuws proberen, en daarvoor is een menselijke toets nodig.

Meer tips voor inkomstenbeheer

Er zijn verschillende aanvullende tips voor inkomstenbeheer waarmee u rekening moet houden, van het in kaart brengen van waar de vraag vandaan komt tot het ervoor zorgen dat uw website en boekingssystemen allemaal volledig voor mobiel zijn geoptimaliseerd. U kunt meer over deze tips lezen en begrijpen waarom ze belangrijk zijn door te lezen “8 Tips voor inkomstenbeheer voor hotels”.

Open prijsstrategie voor uw hotel

Een open prijsstrategie wijkt af van de vaste factoren die verband houden met het BAR-model (best beschikbare tarief) waar veel hotels op vertrouwen, waardoor hotels meer flexibiliteit krijgen om het tarief dat zij voor een kamer in rekening brengen te wijzigen, op basis van het niveau van de vraag op de locatie. tijd om de inkomsten te maximaliseren.

Dit model biedt ook potentiële voordelen voor de klant, omdat het betekent dat het hotel een grotere flexibiliteit heeft om kamers buiten de gevestigde BAR te prijzen, wat soms kan resulteren in een beter tarief voor hotelgasten, vooral in tijden waarin dit past bij de strategie van het hotel voor inkomstenbeheer. om snel een kamer te vullen.

In wezen betekent open prijsstelling dat er veel verschillende incrementele prijspunten moeten worden uitgezet tegen een vraagcurve. De prijzen kunnen van BAR worden verwijderd wanneer de situatie dit vereist, of wanneer dit gunstig is. Dit grotere aanbod aan prijspunten maakt het gemakkelijker om klanten aan te trekken, wat betekent dat meer kamers gevuld worden en er meer inkomsten binnenkomen.

Door een meer vaste benadering van prijzen te hanteren, zijn hotels soms verplicht potentiële distributiekanalen af te sluiten of de verkoop op bepaalde dagen te beperken, zelfs als klanten van plan zijn langer te blijven. Open prijzen bieden vrijheid en voorkomen het afsluiten van distributiekanalen of promotiemogelijkheden. U kunt meer leren over deze aanpak en de voordelen ervan door te lezen “Open Pricing: waarom is dit de volgende strategie voor hotelopbrengstenbeheer?”

Ontdek de cursussen Hotel Revenue Management

Als u een hoteleigenaar, algemeen manager bent of op een andere manier betrokken bent bij belangrijke strategische beslissingen rond inkomstenbeheer, kan het nuttig zijn om de formele cursussen over hotelinkomstenbeheer eens nader te bekijken. Deze behandelen alles, van de basisprincipes van inkomstenbeheer tot de specifieke strategieën en de beste tools.

Lezen “Cursussen Hotel Revenue Management: informatie + lijst met docenten” voor meer informatie over hoe deze cursussen u kunnen helpen, en voor een lijst van enkele organisaties die deze cursussen aanbieden.

Hoe kan een inkomstenbeheersysteem helpen?

Een inkomstenbeheersysteem, of RMS, is een softwareoplossing waarmee u verschillende taken die verband houden met inkomstenbeheer eenvoudiger kunt uitvoeren. De software kan gebruik maken van de gegevens die u invoert, maar ook van bredere sectorgegevens, en kan realtime analyses uitvoeren van de toestand van uw bedrijf en uw huidige financiële prestaties.

Het gebruik van een inkomstenbeheersysteem kan de efficiëntie en nauwkeurigheid helpen verbeteren en tegelijkertijd nuttige inzichten bieden. Lees voor meer informatie “Revenue Management System (RMS): wat zijn de voordelen?”

Kenmerken van een Revenue Management Systeem

Voordat u investeert in een inkomstenbeheersysteem, is het een goed idee om vertrouwd te raken met de beschikbare functies. Deze kunnen per oplossing variëren, maar omvatten doorgaans zaken als prijssystemen, integratie met andere hotelsoftware, datavisualisatie, opties voor prognosebeheer en nog veel meer.

Lezen “RMS-systeem: een overzicht van de belangrijkste functies” voor een diepgaander overzicht van de belangrijkste functies, compleet met uitleg over hoe ze werken en waarom ze nuttig voor u kunnen zijn.

Veelgestelde vragen over inkomstenbeheer

Hotelopbrengstenbeheer is een strategische benadering voor het voorspellen van de vraag van klanten, het optimaliseren van kamerprijzen en inventaris, en het maximaliseren van hotelinkomsten. Het omvat het analyseren van markttrends, boekingspatronen en prijzen van concurrenten om weloverwogen prijsbeslissingen te nemen.

Seizoensgebondenheid heeft een aanzienlijke invloed op de vraag- en prijsstrategieën. Tijdens het hoogseizoen kunnen hotels hogere tarieven in rekening brengen vanwege de toegenomen vraag, terwijl ze in de daluren de tarieven kunnen verlagen of promoties kunnen aanbieden om gasten aan te trekken.

Seizoensgebondenheid heeft een aanzienlijke invloed op de vraag- en prijsstrategieën. Tijdens het hoogseizoen kunnen hotels hogere tarieven in rekening brengen vanwege de toegenomen vraag, terwijl ze in de daluren de tarieven kunnen verlagen of promoties kunnen aanbieden om gasten aan te trekken.

Wilt u meer weten over management in aanverwante sectoren?

Alle horeca-, reis- en toerismegerelateerde industrieën hebben overeenkomsten. Het management in elke sector wordt echter beïnvloed door specifieke, unieke factoren. In de volgende artikelen kunt u meer leren over management binnen gerelateerde sectoren.

Meer tips om uw bedrijf te laten groeien

Revfine.com is een kennisplatform voor de horeca- en reisbranche. Professionals gebruiken onze inzichten, strategieën en bruikbare tips om inspiratie op te doen, de omzet te optimaliseren, processen te innoveren en de klantervaring te verbeteren. Je kunt alles vinden hotel & gastvrijheid tips in de categorieën Inkomstenbeheer, Marketing & Distributie, Hotelactiviteiten, Personeel en carrière, Technologie en Software.

Dit artikel is geschreven door:

Hallo, ik ben Martijn Barten, oprichter van Revfine.com. Ik ben gespecialiseerd in het optimaliseren van omzet door het combineren van omzetmanagement met marketingstrategieën. Ik heb meer dan 15 jaar ervaring met het ontwikkelen, implementeren en beheren van inkomstenbeheer- en marketingstrategieën en -processen voor individuele eigendommen en multi-eigendommen.