De schoonmaakafdeling in een hotel speelt een cruciale rol om ervoor te zorgen dat gasten zich tijdens hun verblijf comfortabel, veilig en tevreden voelen. In dit artikel kunt u de verschillende huishoudelijke verantwoordelijkheden verkennen, meer te weten komen over de taken waar het huishoudelijk personeel aan werkt, en de werkelijke waarde van de afdeling als geheel begrijpen.

Snelmenu

Wat is hotelhuishouding?

De housekeeping-afdeling van hotels en vergelijkbare vormen van gastenverblijven neemt de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat gasten kunnen genieten van een omgeving die schoon, netjes, hygiënisch, veilig, comfortabel en aangenaam is.

Dit is belangrijk, omdat deze ervaring van een aangename en bevredigende omgeving klanten enorm zal helpen een positieve mening te vormen over uw hotel en over hun verblijf als geheel. Wanneer daarentegen niet aan de verwachtingen op dit gebied wordt voldaan, zal geen enkel niveau van klantenservice dit compenseren.

De huishoudelijke verantwoordelijkheden zijn gevarieerd, maar zijn erop gericht ervoor te zorgen dat het hele hotel schoon, veilig en gastvrij is. Deze verantwoordelijkheden reiken verder dan hotelkamers, maar ook de gemeenschappelijke ruimtes binnen het hotel. Hoewel de meeste hotels een toegewijd huishoudelijk team hebben, is het ook vermeldenswaard dat de verantwoordelijkheden vaak worden gedeeld met andere afdelingen.

De betekenis van hotelhuishouding

Het is moeilijk om het belang van de huishouding en de waarde die het correct uitvoeren van de hotelhuishouding kan opleveren te overschatten. De meerderheid van de hotelgasten die feedback of online beoordelingen over uw hotel achterlaten, zullen waarschijnlijk vermelden hoe schoon het hotel was, hoe schoon hun kamer was en het veiligheidsniveau dat zij voelden.

Uiteraard hebben uw verantwoordelijkheden op het gebied van de hotelhuishouding ook een onmiddellijke impact op de gastervaring. Als de voorraden in de hotelkamers bijvoorbeeld niet worden aangevuld, zullen gasten ontevreden zijn en hulp nodig hebben, en als de kamers niet op tijd worden opgeleverd, riskeert u frustratie als gevolg van vertragingen bij het inchecken.

De trolley als hulpmiddel bij het omgaan met huishoudelijke taken

Huishoudelijke medewerkers gebruiken verschillende hulpmiddelen en hoteltechnologie oplossingen als onderdeel van hun werk, maar een van de belangrijkste hulpmiddelen die ze tot hun beschikking hebben, is hun huishoudwagen, die door individuele personeelsleden kan worden gebruikt om te helpen met een breed scala aan huishoudelijke verantwoordelijkheden.

Door slim gebruik te maken van een huishoudwagen kunt u veel tijd besparen bij het ophalen van apparatuur en wordt het veel eenvoudiger om de dagelijkse huishoudelijke taken uit te voeren. Aan het begin van een dienst kunnen huishoudmedewerkers ervoor zorgen dat hun karretje gevuld is met veel van de spullen die ze nodig hebben voor de taken die voor hen liggen.

Zo kunnen bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen, doekjes, rollen toiletpapier, handdoeken, lakens, versnaperingen voor gasten en andere spullen allemaal aan de trolley worden toegevoegd en op logische wijze worden geordend, terwijl ook spullen die uit hotelkamers worden verwijderd, kunnen worden toegevoegd. Het noodzakelijke evenwicht hier is om de trolley effectief te gebruiken, zonder hem te overbelasten of onveilig te maken om te duwen.

8 meest vitale verantwoordelijkheden voor de hotelhuishouding

In de onderstaande paragrafen vindt u acht van de meest essentiële huishoudelijke verantwoordelijkheden:

1. Managementtaken van de uitvoerende huishoudster

Uitvoerende huishoudsters bekleden een managementpositie binnen een hotel en hebben de taak toezicht te houden op de afdeling en ervoor te zorgen dat alle verantwoordelijkheden voor de hotelhuishouding op schema liggen. Zij zijn verantwoordelijk voor het organiseren van het werk dat moet worden uitgevoerd en voor het coördineren van de inspanningen van het huishoudelijk personeel en andere afdelingen.

Leidinggevende huishoudsters zijn ook verantwoordelijk voor het beheer van de huishoudelijke benodigdheden, het monitoren en voortdurend verbeteren van de huishoudelijke prestaties, het aannemen van nieuw huishoudelijk personeel, het geven van training en coaching, het organiseren van vergaderingen, het beheren van het moreel van de medewerkers, het standaardiseren van de huishoudelijke procedures en het beheren van alle vormen van communicatie.

2. Beheer en coördinatie

In veel bedrijven is balie verantwoordelijkheden hebben een aanzienlijke overlap met huishoudelijke verantwoordelijkheden. Een groot deel van effectieve housekeeping bestaat bijvoorbeeld uit het bijhouden van de huidige status van hotelkamers, zodat housekeeping medewerkers het ideale moment kunnen vinden om een hotelkamer schoon te maken, of deze over te dragen aan een nieuwe gast.

Daarnaast omvatten de taken van het huishoudelijk beheer onder meer het identificeren van welke taken precies moeten worden uitgevoerd en het toewijzen van deze taken aan specifieke personeelsleden. Bovendien moeten de housekeeping en de frontoffice goed kunnen communiceren als gasten specifieke verzoeken doen of een klacht indienen over hun kamer.

3. Reiniging en voorbereiding van hotelkamers

Medewerkers van de hotelhuishouding besteden een groot deel van hun tijd aan het schoonmaken van hotelkamers en het voorbereiden van lege kamers op de komst van nieuwe gasten. Een groot deel van dit werk zal doorgaans in de vroege middag plaatsvinden, nadat de gasten hun kamer hebben uitgecheckt, maar sommige huishoudelijke taken kunnen ook op andere momenten van de dag plaatsvinden.

Over het algemeen moeten kamers worden schoongemaakt, ongeacht of ze leeg zijn of momenteel door gasten worden bewoond. Dit betekent het stofzuigen van de vloeren, het schoonvegen van oppervlakken en het verwisselen van lakens en handdoeken. In kamers die worden klaargemaakt voor nieuwe gasten, moeten ook de spullen op de kamer worden aangevuld, waaronder shampoo, zeep en toiletpapier.

4. Kwaliteitscontrole en onderhoud

Hoewel de meeste hotels een speciaal onderhoudsteam hebben, kan er sprake zijn van een aanzienlijke overlap met huishoudelijke verantwoordelijkheden, en het huishoudelijk personeel heeft vaak de taak om problemen daadwerkelijk te identificeren en deze aan het onderhoudsteam te rapporteren. Bovendien zullen huishoudmedewerkers ook kwaliteitscontroletaken op zich nemen.

Dit kan het inspecteren van hotelkamers inhouden en ervoor zorgen dat alle technologie en apparatuur volledig functioneel is. Het vereist ook dat huishoudelijk personeel alert is op eventuele problemen in de rest van het hotel, en deze werknemers zijn vaak de eersten die problemen opmerken die door het onderhoudsteam moeten worden opgelost.

5. Schoonmaken van de openbare ruimtes van het hotel

Als het gaat om schoonmaak en soortgelijke verantwoordelijkheden voor de hotelhuishouding, denken veel mensen meteen aan de taken die hotelkamers met zich meebrengen. Een groot deel van de dagelijkse activiteiten van een goede huishoudafdeling is echter feitelijk gericht op de openbare ruimtes in het hotel, en niet op de gastenkamers.

Openbare ruimtes moeten schoon en netjes worden gehouden, en de COVID-19-pandemie heeft daar een hele extra laag aan hygiëne-eisen aan toegevoegd, die waarschijnlijk in de nabije toekomst relevant zullen blijven in alle delen van de wereld waar het besmettingsniveau hoog is. Toiletten moeten ook worden schoongemaakt en onderhouden en eventuele gevaren in de openbare ruimtes moeten worden weggenomen.

6. Wasserij en onderhoud van de wasruimte

Wassen is een van de belangrijkste huishoudelijke verantwoordelijkheden, omdat gasten schone lakens, kussens, kussenslopen, dekbedden en dekbedovertrekken nodig hebben, terwijl sommige hotels ook andere items in de kamer hebben die moeten worden gewassen, gedesinfecteerd, gestreken en schoongemaakt. anderszins gereed gemaakt voor een nieuwe gast.

Het gebruik van wasmachines, drogers en strijkijzers is een veel voorkomende taak voor huishoudsters die in de woning werken hotel industrie, maar deze werknemers moeten ook de wasruimte of -ruimte onderhouden. Dit betekent ervoor zorgen dat de wasapparatuur volledig functioneel is, schoon wasgoed organiseert en ervoor zorgt dat alle apparatuur en oppervlakken schoon en gedesinfecteerd zijn.

7. Hotelcultuur vertegenwoordigen bij gasten

Hoewel de huishoudelijke verantwoordelijkheden vaak gericht zijn op handelingen die buiten de gasten plaatsvinden, is er ook een substantiële klantenservicecomponent aan de rol verbonden. Huishoudelijk medewerkers komen immers tijdens het uitvoeren van hun werk in aanraking met gasten, en dit geldt vooral bij het schoonmaken van gastenkamers.

Huishoudelijke medewerkers moeten daarom als ambassadeurs voor het hotel dienen en de juiste stappen ondernemen om de hotelcultuur te vertegenwoordigen. Dit houdt onder meer in dat je attent en beleefd bent, alle vragen van gasten beantwoordt en volledig begripvol bent hotelactiviteitenen in het algemeen het handhaven van de servicenormen die bij het hotel horen.

8. Bloemen rond het hotel onderhouden en verzorgen

Ten slotte zullen veel hotels bloemen en planten gebruiken als een manier om de esthetiek van hun eigendommen te verbeteren. Sommige onderzoeken hebben ook gesuggereerd dat het opnemen van natuurlijke elementen in een interieurontwerp kan helpen de sfeer van de mensen in het gebouw te verbeteren, wat betekent dat planten en bloemen een positieve invloed kunnen hebben op de gastervaring.

Natuurlijk moet het plantenleven in een hotel verzorgd worden. Bloemstukken moeten zorgvuldig worden gekozen en er zullen regelmatig nieuwe bloemen moeten worden binnengebracht. Bloemen en planten moeten ook regelmatig worden bewaterd. Hotel Management U kunt er ook voor kiezen om de diensten van tuinbouwprofessionals in te schakelen, die zich dan bezighouden met de huishouding.

Wat zijn de vereisten voor een hotelhuishoudster?

Om effectief te kunnen werken op de huishoudelijke afdeling en te voldoen aan de verschillende huishoudelijke verantwoordelijkheden, moeten professionals betrouwbaar en hardwerkend zijn en veel aandacht voor detail hebben. Teamwerk is een belangrijk onderdeel van het werk, maar huishoudsters moeten ook initiatief kunnen nemen en zelfstandig kunnen werken.

De beste kandidaten hebben waarschijnlijk al ervaring met schoonmaken, wassen of onderhoud, terwijl vaardigheden op het gebied van klantenservice uiterst voordelig kunnen zijn. Degenen die op zoek zijn naar een hogere functie binnen de schoonmaakafdeling, hebben doorgaans aanzienlijke ervaring nodig met het werken in hotels en inzicht in de relevante schoonmaak- en schoonmaakafdelingen hoteltrends.

Technologie om te helpen met huishoudelijke verantwoordelijkheden

Naast het begrijpen van de aard van de rol en de verschillende huishoudelijke verantwoordelijkheden die er bestaan, moeten professionals die op dit gebied werken zich vertrouwd maken met de relevante huishoudelijke technologie. Dit kan software zoals een hotel omvatten PMS-systeem, samen met technologie zoals luchtreinigers en energiezuinige stofzuigers.

Wilt u meer weten over de talrijke technologische oplossingen die beschikbaar zijn voor gebruik binnen een hotelhuishoudafdeling, lees dan “Huishoudelijke technologie; De nieuwste technologie die wordt gebruikt in de hotelhuishouding”.

Gids voor kamerverzorgers: een overzicht van de belangrijkste huishoudelijke verantwoordelijkheden

Veel van de meest voorkomende huishoudelijke verantwoordelijkheden zijn taken die verband houden met de rol van kamerbediende. In wezen is een kamerbediende verantwoordelijk voor het schoonmaken van hotelkamers, het handhaven van kwaliteitsnormen en het uitvoeren van relevante wastaken, terwijl er ook een klantenservicecomponent kan zijn.

Je kunt de rol van kamerwachter dieper verkennen, compleet met een definitie van de rol, een overzicht van de belangrijkste taken, een overzicht van de carrièremogelijkheden op dit gebied en een nadere blik op de opleidings- en opleidingsvereisten, door het lezen van de “Gids voor kamerbegeleiders; Betekenis, functieomschrijving, taken en technologie" na.

Tips voor het uitvoeren van hotelhuishoudelijke verantwoordelijkheden

Het schoonhouden van uw woning is een van de meest essentiële huishoudelijke verantwoordelijkheden van allemaal, en er zijn veel manieren om dit te bereiken, van zorgvuldige planning en intelligent gebruik van digitale checklists tot het automatiseren van bepaalde taken en ervoor zorgen dat u de best mogelijke schoonmaakproducten gebruikt.

Enkele praktische stappen die het huishoudelijk personeel moet nemen om hun hotel daadwerkelijk schoon te houden, leest u in de rubriek “Hotelhuishoudgids: 11 tips en trucs om uw hotel schoon te maken" artikel.

Het huishoudelijk personeel speelt een cruciale rol bij het garanderen dat gasten een aangenaam verblijf hebben in een hotel, maar het is essentieel dat alle huishoudelijke verantwoordelijkheden volledig worden begrepen. Met name kamers en openbare ruimtes moeten schoon worden gehouden, kwaliteitsnormen moeten worden nageleefd, lakens en handdoeken moeten worden gewassen en onderhoudswerkzaamheden moeten worden uitgevoerd.